Design og udviklingsfasen af farvevalg til emballage – 

I dette indlæg i vores serie om Emballagens ABC gennemgår vi de mange muligheder, du har, når du udvikler og designer emballage til personlig pleje og kosmetik. 

Et produkts emballage er en afgørende faktor i det første møde mellem kunde og produkt. Mødepunktet kaldes også First Moment of Truth, og dette moment har især betydning for kundens yderligere interesse. 

Vi vil belyse forskellige muligheder og overvejelser, der bør indtænkes, når de visuelle elementer i en kosmetikemballage udvikles. 

Hvad skal din emballage udtrykke? 

Emballagen er nemlig én af flere måder, hvorpå et produkt, en person eller virksomhed kan brande sig på og skabe blikfang.

Branding er et amerikansk begreb, der anvendes i samme form på dansk. Direkte oversat betyder det brændemærkning. Det giver god mening, da drømmescenariet for en virksomheds succes er at få en top of mind position i forbrugerens bevidsthed. 

Det vil sige, at et produkt, en person eller virksomhed indenfor et bestemt område har sat sit aftryk i forbrugerens bevidsthed.

Når der tales om netop dette område, vil det pågældende produkt, person eller virksomhed være det første, forbrugeren tænker på. Branding handler altså om at få skabt varemærke-bevidsthed i forhold til et givent objekt. 

Emballage er meget mere end bare et produkt. Det er også et medium mellem virksomhed og forbruger, og virksomhedens mulighed for at formidle det budskab, som også produktindholdet stiller én i udsigt. 

Emballagen er derfor en forlængelse af produktet og et centralt touchpoint, når det handler om at udtrykke brandets identitet.

Din emballages visuelle identitet

Når de funktionelle ønsker til emballage er defineret, er det tid til at bevæge sig ind i det visuelle univers og udvælge, hvilke elementer der skal pryde netop dit emballagedesign. 

En emballage kan principielt bestå af så mange visuelle elementer, du ønsker. Det kan dog være en god idé forinden at kortlægge virksomhedens og produkternes identitet, ønsker og budskab i et visuelt moodboard. Det bidrager til et strategisk overblik, så designet i sidste ende udtrykker præcis den stemning og følelse, dit produkt er tiltænkt. Samtidig kan det være en rød tråd og et støttehjul igennem hele processen, så du og din emballageleverandør i fællesskab kan følge og forstå udviklingen og resultatet. 

Vi vil i dette blogindlæg gå mere i dybden med vigtigheden for og betydningen af valg af farver til din emballage samt dele inspiration til farvevalg og -sammensætning, der kan skabe harmoni i din emballages visuelle udtryk. Hvis du ønsker hjælp til at skabe netop dit unikke design udtryk, så kan du kontakte os via vores formular.

Valg af farver til at understøtte dit emballages udtryk 

Et vigtigt visuelt element i et emballagedesign er farvekomponenten. Undersøgelser viser, at cirka 90 % af alle forbrugere foretager køb på baggrund af et produkts eller en emballages farve.

Med andre ord kan farvevalget enten være med til at lede en kunde imod eller væk fra dit produkt – og vi vil selvfølgelig gerne hjælpe kunderne i retning af dit produkt! 

Derfor har vi samlet inspiration og farve-teoretiske input, så du ved, hvilke farvevalg og -kombination, der passer præcis til dit produkt og virksomhed. 

Med udgangspunkt i J.W. Goethes farveteori og -cirkel siger grundreglen, at hvis man tager udgangspunkt i samme grundfarve og varierer mellem mæthed og temperatur, vil farverne automatisk passe sammen. 

farvehjul

I farvecirklen kan hver enkelt farve “godt lide” at være sammen med sine naboer, da de tager udgangspunkt i samme grundfarve. 

Grundfarverne danner analoge farver. Analoge farver udgør altid tre og vil altid være i harmoni. Men modsætninger tiltrækkes som bekendt også af hinanden. 

Det vil sige, at farverne lige overfor hinanden også passer godt sammen. Disse par danner komplementær-kontraster. 

Når man arbejder med valg af farvetemaer, findes der flere forskellige sammensætninger, som tager udgangspunkt i farvecirklen. Disse farvekombinationer kan være en inspiration eller hjælp til sammensætninger, der med garanti er i harmoni:


  • TRIADISK der arbejdes med tre farver lige fordelt på farvecirklen.  Fx de tre primærfarver.
  • TETRADISK kaldes også dobbelt komplementær, og her arbejdes der med 4 farver, hvor to af farverne er komplementære til de sidste to. 
  • MONOKROMATISK der arbejdes med én farve og farvens mæthed og intensitet. Altså tilføjelsen af grå til den primære farve. 
  • ANALOG der arbejdes med tre farver, der ligger side om side i farvecirklen.
  • KOMPLEMENTÆR der arbejdes med to farver, der er direkte overfor hinanden – modsat hinanden.
  • SPLIT KOMPLEMENTÆR der arbejdes med to farver, der er direkte overfor hinanden og så én udvidet eller anden variation af én af de to farver.

Når materialer farves, benytter man farver kaldet pantone-farver. Pantone er en farveudbyder i kategorien staffagefarver, som er færdigblandede farver – modsat CMYK. 

Pantone-farver har hver især deres egen personlige pantone-kode, som anvendes for at opnå den eksakte farve. På den måde kan man trykke farvetoner, der ikke kan opnås ved CMYK blandinger, herunder også metalfarver og neonfarver. 

Metalliske farver kan være med til at give et eksklusivt og high-end udtryk. Omvendt er neonfarver prangende farver, der skaber opmærksomhed. 

Farver skjuler slidtage på emballage 

Når emballagematerialer skal farves er der to muligheder: Indfarvning eller overfladefarvning. 

Ved indfarvning af plastmaterialer tilføres et kemisk stof til den klare flydende plastform, som giver plastmaterialet en vilkårlig farve hele vejen igennem. 

Det har den fordel, at slid på materialet ikke vil være lige så tydeligt som ved overfladefarvning. Ved overfladefarvning farves materialet efter støbningsprocessen. Der er derfor kun et lag på overfladen, som ikke tåler slid. 

Derfor er indfarvning også mere udbredt, fordi materialets farvemæssige levetid bliver længere.

FARVER OG GENANVENDTE MATERIALER

Noget af det man skal have i tankerne er, at farvningen af plastmaterialerne kan variere, når man anvender genanvendte materialer, som Recycled Plastic og Ocean Waste Plastic. 

Det kan det fordi, disse materialer er lavet af forskellige typer af plast og forskellige typer af tidligere anvendte materialer. Det er ikke nødvendigvis, det vil have en stor betydning, men det kan have en betydning, som man med fordel kan have i tankerne, når man går ind i design og udviklingsprocessen. 

Igennem tiderne har hver enkelt farve tilegnet sig forskellige betydninger og værdier, alt efter hvilken kontekst vi oplever dem i. Du kan med fordel anvende farver af særlig betydning for at understøtte netop din virksomheds budskab og give din emballage det rette udtryk:

RØD er stimulerende og associeres med fare, spænding og energi. Men er også kendt for at være kærlighedens farve, fyldt med passion – hjerterytmen øges, når vi kigger og oplever farven rød.

ORANGE er kreativ og eventyrlysten. Det er en opløftende farve, som siges at burde implementeres i alles hverdag på den ene eller anden måde, fordi den i høj grad bidrager til et positivt livssyn.

GUL er optimistisk, og er faktisk også den lyseste farve, som menneskets øje kan se. Det er en glad og legende farve, der også symboliserer optimisme. Denne farve ses hos flere fragtfirmaer og anvendes også under læring, fordi den resonerer med den venstre (logiske) hjernehalvdel, hvor den stimulerer vores mentalitet og opfattelsesevne. 

GRØN er en naturlig farve og symboliserer ofte bæredygtighed. Men kan også betyde sundhed, fred eller rigdom. Det er også håbets farve, og derfor anvendes denne farve typisk til logoer eller projekter med miljø- og fremtidsmæssige formål.

BLÅ er troværdig og beroligende og symboliserer især stabilitet. Derfor ses denne farve ofte anvendt i forsikrings- og banksektoren; det drejer sig om at vinde kundens tillid.

LILLA er majestætisk og royal. Farven kan også være mystisk eller spirituel, og derfor hjælper farven ofte dem, der søger mening med livet eller åndelig tilfredsstillelse. Af samme årsag er flere filosoffer tiltrukket af farven lilla. Farven repræsenterer også fremtiden, fantasien og drømmene, og den inspirerer og forbedrer de psykiske evner.

BRUN er en ærlig og jordnær farve, som ofte bruges til økologiske produkter. Det er en praktisk farve og indikerer ofte sund fornuft. Den giver tryghed og holder sig ofte i baggrunden og lader de resterende farver skinne. 

HVID er ren og symboliserer enkelthed og uskyldighed. Derfor optræder den typisk i medicinske sammenhænge: Hospitaler, medicinsk udstyr, apoteker – hvid er neutral, ren og næsten himmelsk. Det er ofte indikationen på en ny begyndelse, og selvom hvid ikke stimulerer sanserne, baner den stadig vejen for skabelsen af noget, sindet kan forestille sig. 

SORT er både sofistikeret og elegant. Samtidig er den formel og luksuriøs, men symboliserer også negativitet og det ukendte. Sort er en meget kraftig farve og kan have en stærk gennemslagskraft kombineret med andre farver. Stilfuldt, formelt tøj er ofte sort, fx det klassiske jakkesæt eller ”little black dress”. I farvepsykologi symboliserer sort magt og kontrol og kan ofte forhindre to-vejs-kommunikation pga. farvens dominerende udstråling. 

REGNBUEFARVET/MULTIFARVET er åbensindet eller forenende og hylder mangfoldighed. Multi-farve bruges universelt til Prideflaget og under Prideweek.

Udover farvevalget skal der også tages stilling til typografien.

I det kommende indlæg i serien Emballagens ABC vil vi fokusere på typografien og dele viden og inspiration til valg af typografi til din emballage.

Her hos Packwise kan vi hjælpe dig med at designe, udvikle og producere din emballage, så skriv til os via vores formular og lad os snakke om dine ønsker.