11. april 2025
I en tid hvor differentiering er altafgørende, begynder flere virksomheder at kigge mod personalisering af emballage som en strategisk tilgang til at styrke branding, forbedre kundeoplevelsen og understøtte fleksible produktporteføljer.
Men hvad betyder det egentlig at personalisere emballage – og hvordan kan det give mening i en industri, hvor driftssikkerhed, logistik og compliance ofte er i førersædet?
Personalisering af emballage handler ikke kun om at trykke kundens navn på æsken. Det dækker over en bred vifte af løsninger, hvor emballagen tilpasses specifikke målgrupper, markeder eller endda individuelle brugere.
Det kan være alt fra små ændringer i farve eller materialevalg til mere avancerede teknologier som digitaltryk, variable data eller limited edition designs baseret på brugerdata.
Inden for kosmetik kan det for eksempel betyde, at samme produkt lanceres med forskelligt emballagedesign tilpasset lokale kulturer, sæsoner eller kampagner.
I den farmaceutiske verden kan personalisering dreje sig om etikettering, brugerinformation eller forskellige sprogversioner – og dermed være afgørende for korrekt anvendelse og patientsikkerhed.
For mange virksomheder – især dem med et bredt sortiment eller globale markeder – åbner personalisering af emballage op for nye muligheder:
Der er en grænse – når personlisering bliver for meget eller “creepy”
Personalisering stiller dog også nye krav. Det kræver et tæt samspil mellem design, produktion og supply chain, og det kræver emballageleverandører, der kan levere fleksible løsninger i små oplag – hurtigt.
Vi oplever en stigende efterspørgsel på netop personalisering af emballage. Det giver virksomheder friheden til at kommunikere mere præcist og agilt med deres kunder.
Er du interesseret i at personalisere din emballage, så tag en snak med os her.
Du kan også lære mere om os , hvem vi er og hvad vi kan for dig.
Disse artikler er også et smugkig værd:
Artikel, Dansk markedsføring: Du har grebet personalisering forkert an…
Blogpost: Giv dit emballagedesign et personligt udtryk
Blogpost: Optimér din emballage med kundeindsigt: sådan rammer du den rigtige målgruppe