E-handel: Hvilken betydning har emballage, når forbrugeren shopper online? 2020-10-06T09:12:03+00:00

Project Description

E-handel: Hvilken betydning har emballage, når forbrugeren shopper online?

emballage, online, e-handel

 

Det er blevet mere populært at købe varer online – faktisk handler danskerne varer på nettet for 174 milliarder kroner om året. Udviklingen præger virksomhedernes emballagevalg, da der er forskel på indpakningen til e-handel og retail. Ved nethandel varetager emballagen nogle vigtige funktioner, og i dette indlæg ønsker vi at belyse hvilken betydning, emballage har, når forbrugerne shopper online.

Ved e-handel møder forbrugeren dit produkt for første gang i den indpakning, som varen bliver leveret i. Det er derfor vigtigt, at både den primære og sekundære emballage er gennemtænkt og tiltalende. Indpakningen spiller nemlig en vigtig rolle for kundens samlede produkt- og brandoplevelse. Da kunderne ikke har mulighed for et fysisk møde med produkterne, er det ekstra vigtigt, at de er positivt stemt, når de modtager deres produkter. Sørg for at skabe en spændende og speciel unboxing-oplevelse for din kunde, da det vil efterlade et godt indtryk af dit brand. Efter udpakningen skal kunden nemt kunne skille sig af med overskydende emballage. Det er en god ide at reducere antallet af forskellige materialer og bruge genanvendelige materialer. Kunden vil på den måde nemmere kunne gennemskue hvilke dele, der skal smides ud i hvilken container. Det øger muligheden for at materialerne bliver genbrugt, og at dit brand bliver positioneret som et bæredygtigt valg i forbrugerens bevidsthed.

e-handel

Din emballage skal være med til at sælge dit produkt

Emballage er mere end blot indpakning – det er et strategisk værktøj, der kan skabe opmærksomhed, beskytte dit produkt, vidne om dit brands værdier og skabe en positiv helhedsoplevelse hos dine kunder. Når dine produkter skal sælges online, stiller det krav til at indpakningen skal egne sig til transport. Derudover er det vigtigt, at din emballage er visuelt tiltalende, da den faktisk har til opgave at sælge dit produkt. Emballagen skal fange forbrugernes interesse og give dem en årsag til at undersøge produktet nærmere. Forhåbentlig lever produktindholdet op til din emballage, og en forbruger bliver til din nye kunde. Din emballage skal give forbrugeren lyst til at eje lige netop dit produkt. På nettet er der nemlig ingen, der sælger dit produkt for dig. Din indpakning er derfor nødt til at klare en stor del af arbejdet. Lad os derfor hjælpe dig med at udvikle en emballage, der kan sælge dit produkt og gøre det nemt for kunden at sige ja.

En forlængelse af dit brand

En tiltalende emballage har rent faktisk stor betydning for forbrugerne. En undersøgelse fra Shorr Packaging Corp viser, at 51% af kunderne mener, at produkter, som de får tilsendt, har en større værdi, hvis indpakningen er designet med et specielt tryk eller er blevet skræddersyet til produktet. En indbydende emballage skaber altså glade kunder, og glade kunder skaber god omtale for dit produkt. Det gælder både online anmeldelser, personlige anbefalinger til bekendte og ved deling af produkterne på de sociale medier. Emballagen har ikke blot stor betydning i købssituationen, men også efterfølgende ift. kundeloyalitet og yderligere salg. Forestil dig at din emballage er en forlængelse af dit brand. Der skal være overensstemmelse mellem din virksomheds værdier og din emballage. Din emballage er med til at fortælle historien om dit brand. Den bør formidle din virksomheds værdier og DNA og samtidig skabe brand awareness.

 

Din emballage har stor betydning, når du sælger dine produkter online. Produktindpakningen er et stærkt kommunikationsmiddel ved e-handel, da forbrugerne ikke har mulighed for at prøve produktet. Det visuelle udtryk er derfor et af de vigtigste elementer for at fange forbrugernes opmærksomhed. For at fuldende kundeoplevelsen er det vigtigt at din emballage også beskytter dit produkt på ordentlig vis, så det ikke risikerer at gå i stykker, når det skal transporteres.

 

Hvis du ønsker at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, er du velkommen til at kontakte os her. For mere inspiration kan du følge vores Instagram profil her.

 

 

Kilder:  Erhvervsministeriet