Etiket- og labeldesign – gode råd til emballagedesign 2018-09-04T11:44:54+00:00

Project Description

Gode råd til etiket- og labeldesign

Der findes ikke noget facit, når man taler om etiket-design og label-design. Når man designer emballage, er der dog nogle elementer, som kan være gavnlige at tage højde for. Disse designelementer kan være med til at sikre, at dit produkt dels skiller sig ud, men også appellerer til den rigtige målgruppe og købssituation.

Før designprocessen

Produktet

For det første er det vigtigt at være opmærksom på, hvilket produkt der skal designes emballage/etiket/label til. Produktkategori, kvalitet og initierede prissætning er væsentlige elementer at have for øje, inden designprocessen påbegyndes.

Målgruppen

Måske den vigtigste faktor af dem alle: Målgruppen. Forudsætningen for, at dit produkt kan afsættes, er (en potentiel interesseret!) målgruppe. En forståelse for, hvem man kommunikerer til, hvad man kommunikerer via sit design, og ikke mindst indsigt i kundens købsmønster og -adfærd samt afkodning af information. Sammenhold f.eks. de mere teksttunge labeldesign med de udpræget visuelle og grafiske til den yngre målgruppe.

Konkurrencen

En grundig mapping af konkurrenternes produkter forud for designprocessen kan være med til optimere din strategi for produktpositionering, herunder f.eks. produktets hyldeplacering og visuelle tiltrækningskraft.

Emballagen

Selve emballagen har også indflydelse på, hvor meget eller hvor lidt kreativ udfoldelse, designeren har. I denne sammenhæng taler man typisk om emballagernes lag. Produktemballagens hovedformål – primær emballagen – er at beskytte produktet, som du kender det fra corn flakes pakken (plastikposen). Hertil kommer dét, som mange vil betegne som den egentlig emballage, nemlig æsken – sekundær emballagen – hvor du typisk finder den visuelle kommunikation. Produktets karakter har altså både betydning for valg af emballage samt designmæssige udfoldelsesmuligheder.

Designprocessens elementer

Sammensætning af farver, grafik, materialevalg, former og læsbarhed. Alle disse elementer skal i sammenspil med det forudgående arbejde sikre at etiket / label ender med et design, som er let at afkode for målgruppen. Se elementerne nedenfor:

Materiale 

Før man designer etiket / label børe der tages højde for, hvilket materiale man arbejder med, samt hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med valget. Ønsker du f.eks. et “gammelt” eller rustikt udtryk, kan farvet papir med grov tekstur (taktil overflade) være at foretrække. Modsat kan en klar / gennemsigtig label være med til at skabe et meget stilrent og ‘ægte’ udtryk qua “see-through” effekt.

Fonte

Valg af font er som tidligere beskrevet et kritisk element i forhold til, hvordan målgruppen initialt afkoder dit produkt. Fonte er med til at skabe en stemning samt til at kommunikere, hvad du som forbruger kan forvente dig af produktet. Fontenes elementer indeholder udover en “forventningsafstemning” et krav til læsbarhed. En (tekst-)tung label vil stille høje krav til forbrugerens involveringsgrad i produktet. Derfor kan en let og enkelt font – kombineret med visuelle elementer – være at foretrække på f.eks. FMCG produkter.

Grafik og farvesammensætning

Farver og grafik er de elementer, som ved første øjekast fanger menneskers opmærksomhed. Det er med andre ord dét, der skal adskille dit produkt fra de andre på hylden. Målet er at skabe genkendelighed med alle de visuelle virkemidler, der er til rådighed. Virksomhedens DNA, produktkategori og tema, målgruppen, konkurrenterne, emballagedesign og materialer kommunikeres med andre ord og let forsimplet ved hjælp af font, grafik og farve.

At skabe et godt etiket- eller labeldesign er derfor en proces, som indeholder mange overvejelser og elementer. Er du interesseret i at høre mere om vores tilgang til emballagedesign, er du velkommen til at kontakte os.

Læs mere om hvordan vi arbejder her eller kontakt os.