Godt emballagedesign – hvor starter man? 2018-09-04T11:45:12+00:00

Project Description

Godt emballagedesign – hvor starter man?

Alle elsker det æstetisk flotte. Om det er en en bil, et kunstmaleri eller godt emballagedesign. Et godt emballagedesign kan skabe en plads i forbrugerens hukommelse som et objekt, der er printet i forbrugerens hukommelse. Tænk bare på Apples ikoniske emballagedesign og emballageløsninger. Når vi præsenteres for et produkt er hjernen hurtig til at afgøre, om man kan lide dét, man ser. Om det pirrer vores nysgerrighed eller efterlader os uden et nævneværdigt indtryk. Hvis det første indtryk er godt, er man som udgangspunkt lykkedes med det gode emballagedesign.

Men hvad er det ‘perfekte’ emballagedesign, og hvordan sikrer man, at forbrugeren efterlades med et positivt indtryk af din emballage?

Farvevalget – produktets univers

Farver kan som det første formidler produktets univers og stemning. Farvevalget er et nøgle-element, når det kommer til at kommunikere produktets univers og værdier ved første øjekast. Det er m.a.o ét af de væsentligste virkemidler, du kan anvende. Valg af farvekombination kan også hjælpe med at guide forbrugeren og tale til produktets tiltænkte målgruppe. Flere undersøgelser i det farvepsykologiske univers fastslår, at farverne i fx emballage har en stor indvirkning på vores valg af produkt samt hvilke produkter, vi intuitivt drages af. Derfor bør man som designer være ekstremt omhyggelig i den indledende designfase.

Pligtteksten – den skal være let at afkode

En anden meget vigtig ting er den detaljerede produktinformation. Den høje bevidsthed hos forbrugerne gør, at der er stort fokus på selve teksten samt diverse kvalitetscertifikater. Varedeklarationen og produktbeskrivelsen bør derfor være ekstremt let at afkode, uden dog at fremstå for simpel og i værste fald mangelfuld. Overvej derfor, hvilke informationer der vil være vigtigst for forbrugeren, udover naturligvis pligtteksten.

Det gode emballagedesign starter altså med de to ovennævte overvejelser og elementer, men har langt flere dimensioner. Andre afgørende faktorer kan være konstruktion/udpakningsoplevelse, materialevalg, cirkulær økonomi samt form, look&feel og labeldesign.

Du kan læse mere om label-og etiketdesign her, hvor vi går mere i dybden med designprocessen, både før, under og efter. Er du derimod mere interesseret i, hvilken konkret emballage der egner sig bedst til dit produkt, finder du mere inspiration om flasker, tuber og dispensere her.

Hvis du allerede er klar til at tage det næste skridt i din emballageudvikling, står vi klar til at hjælpe dig videre med emballagedesign og rådgivning om valg af emballage. Du finder vores kontaktinformation her.