Skab produktdifferentiering vha. emballagevalg og design 2019-06-26T09:22:44+00:00

Project Description

produktdifferentiering, hylde, butik, emballage, emballage til personlig pleje,

Hvordan skaber du produktdifferentiering?

Mere end 70% af forbrugerne tager først købsbeslutningen i butikken foran hylderne, årsagen til dette er produktdifferentiering. I en sådan købssituation har dit produkt kun omkring tre sekunder til at fange forbrugerens interesse. Din produktemballage har således kun få sekunder til at overbevise køberen. Derfor er det essentielt, at du anvender en fokuseret strategi til at blive forbrugerens foretrukne valg. På ovenstående billede differentieres produkter til mænd og kvinder ved hjælp af emballagedesign. 

Dit valg af emballage og visuelle virkemidler

I butikkerne og i webhandlen er emballage et vigtigt parameter at differentiere sig på, og derfor spiller produktets udseende en stor rolle. Du bør i den forbindelse vælge en emballage, der har den rette størrelse og er brugervenlig i forhold til produktindholdet. I forlængelse heraf bør du overveje designmæssige spørgsmål, såsom hvilke farver, typografier, illustrationer m.m., der skaber det visuelle udtryk, som forbrugerne efterspørger. Derudover er det essentielt, at du forsøger at implementere dit brands vigtigste budskaber i din emballage. Profilerer din virksomhed sig eksempelvis som et bæredygtigt brand, er det vigtigt at din produktemballage afspejler dette. Urtekram bruger tekst som “Certified Organic” og illustrationer af roser og blade til at signalere virksomhedens værdier. Udseendet af din emballage og designet heraf skal sikre at fange forbrugerens interesse. Derudover er det væsentligt at dit produkt skiller sig ud fra mængden. 

produktdifferentiering, emballagedesign

Produktemballagen spiller en stor rolle 

For at differentiere sig i forhold til konkurrenter er det vigtigt at have fokus på markedet, tendenser og din målgruppe. Du skal få en forståelse af, hvordan dine konkurrenter ser ud for at kunne skille dig ud. Du skal sikre, at emballagevalget stemmer overens med virksomhedens værdier og design samtidig med, at der tages højde for omverdenen. Dit brand skabes i mødet med forbrugeren og det er derfor relevant, at din emballage henvender sig til målgruppen. I forståelsen af din målgruppe, bør du undersøge, i hvilken grad de efterspørger bæredygtige løsninger, funktionalitet og et bestemt visuelt udtryk. Forbrugerne er krævende, og netop derfor er det vigtigt, at du møder din målgruppes behov og ønsker. De skal kunne genkende dit brand, eksempelvis vha. en sammenhæng mellem design og udtryk på tværs af dine produkter. Dette er med til at sikre, at netop jeres produkt bliver valgt, når kunderne står i butikken. Palmolive anvender eksempelvis deres velkendte emballage til håndsæbe og ændrer kun illustrationerne afhængigt af, hvilken duft det enkelte produkt har.

 

Hos PackWise er vi specialister i at skabe funktionelle og æstetiske løsninger til din emballage. Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan du bedst skiller dig ud på markedet, så kontakt os her. Du kan læse mere om vores emballager her.