Visuelle konnotationer – specielt emballagedesign 2018-09-04T11:39:18+00:00

Project Description

Visuel brandingfaktor – et specielt emballagedesign

Størstedelen af danskerne, hvis ikke alle, er bekendt med bag-in-box vinen. Vin-emballageringen har tidligere lidt under prædikatet “kvantitet og ikke kvalitet”, hvilket egentlig ikke passer til en kvalitetspræget kategori som vin. Dog fås flere af de velkendte druer efterhånden i bag-in-box emballage, hvilket øger konkurrencen på supermarkedernes hylder. Et specielt emballagedesign, som det her viste, kan skabe blikfang og afgøre udfaldet – køb vs. ikke-køb.

Nedenfor vil jeg tage dig igennem, hvilke fordele der kan være ved bag-in-box koncepter, herunder hvad et specielt emballagedesign kan bevirke.

Indre og ydre fordele ved bag-in-box koncepter

Sålænge indholdet er af en ordentlig kvalitet, er kvantiteten bestemt ikke en dårlig ting. Tag bare de hyggelige aftener i venners lag på de sene sommeraftener, hvor den første flaske hurtigt får ben at gå på. Når det så er sagt, så er der også nogle kommercielle fordele ved at have et større emballageformat.

Branding 

Som tidligere beskrevet i indlægget “Fødevare emballage med blikfang” er der klare fordele ved at have en stor overflade på emballagen. Overfladen kan via kreativt design anvendes til både at fortælle en historie og formidle stemninger. Dette bag-in-box eksempel kan med rette karakteriseres som et specielt emballagedesign. Emballagen har klare konnotationer til mange kvinders trofaste ven: Håndtasken. Med denne visuelle branding appellerer det franske vinbrand til den feminine forbruger med referencer til de talrige populære franske håndtasker. Denne bag-in-box, forklædt som håndtaske, er derfor det uskyldige bud på at få de liflige dråber til at blende ind i offentligheden, samtidig med at femininiten selvfølgelig opretholdes.

Emballagematerialet

Emballagematerialet, der anvendes til bag-in-box løsninger, er oftest kraftigt, afstivet karton, som foruden at beskytte den indvendige pose med vin, også tillader forskellige branding-muligheder i form af f.eks. prægning og tryk. I det konkrete eksempel er materialet formgivet til at understøtte og styrke det visuelle udtryk, hvilket blot er én af fordelene ved at vælge (miljøvenlig) karton til din emballage.

Funktionalitet

Flot design og visuelle virkemidler er ikke meget værd, hvis ikke funktionaliteten følger med. Funktionaliteten er en af de væsentligste succesfaktorer i din emballage. Hvis funktionaliteten fungerer og tilmed designes i tråd med resten af emballagen, har man ramt plet. F.eks. er en af de væsentlige funktioner i denne bag-in-box, at den ubesværet kan transporteres. Traditionelle bag-in-box vin-emballager har typisk en lille anonym plastikhank  i toppen, hvorimod denne har en længere snor i bomuld, som forekommer behagelig og fuldender håndtaske-looket.

Hvis du også er på jagt efter en utraditionel emballage og ønsker input til dit emballagedesign, så læs mere her eller kontakt os.