Designprocessen

Designprocessen er en vigtig del i udviklingen af dit produkt. I denne proces forvandles standard emballage til en personlig og individuel indpakning. Dit valg af emballage afhænger af hvilken funktionalitet og hvilket udseende, der passer til netop dit produkt. I designprocessen har du for alvor mulighed for at lade dine produkter differentiere sig fra konkurrenternes.

Brandidentitet

I designprocessen forvandles en standard emballage til et produkt, der visuelt er tilpasset specifikt til din virksomheds ønsker og behov. Det er nødvendigt at indtænke dit brands identitet, når du designer din emballage, da det er essentielt at implementere dit brands vigtigste budskaber i designet. I designprocessen udvælges farver, illustrationer, typografier, logoer osv. Disse kreative virkemidler bruges til at skabe det visuelle udtryk, der efterspørges af din målgruppe. Mørke farver kan signalere at produktet er til mænd, mens grøn kan illustrere omtanke for miljøet. Din emballage har til opgave at signalere din virksomheds værdier og DNA. Dit design er et led i din branding, som skal tænkes hele vejen rundt for at skabe samklang i den overordnede kommunikation.

Differentiering via designprocessen

Emballagedesign ændrer dit produkts udtryk. En standard emballage fortæller ikke meget om din virksomheds værdier. Derfor er det vigtigt at benytte sig af de forskellige visuelle virkemidler såsom farver, illustrationer, typografier osv. Dit design har nemlig afgørende indflydelse på hvordan dit produkt positionerer og differentierer sig. Det er afgørende at få defineret din målgruppe – hvem kommunikerer dit brand og dit produkt med? Designet af din emballage afhænger nemlig af, hvilken målgruppe du henvender dig til. Du skal skabe et design, der fanger den relevante forbrugers interesse og som appellerer til køb. Design af emballage er et vigtigt parameter at differentiere sig på og netop derfor spiller et produkts design en afgørende rolle.

De visuelle virkemidlers virkning

Ovenstående billede illustrerer hvilken effekt, emballagedesign har. På billedet optræder to dispensere, hvoraf den ene er en standard emballage, mens den anden er blevet designet. Eksemplet illustrerer den markante forskel i det visuelle udtryk fra standard til designet emballage. Ved hjælp af farver, tekst og mattering skabes der et personaliseret udtryk, der differentierer emballagen og dermed produktet fra omverdenen.

Hos Packwise arbejder vi med emballageudvikling og -design, som vi tilpasser din virksomheds behov.

Kontakt os her for at få mere information om, hvad vi kan gøre for dig.