Emballagedesign og udvikling

Når du ønsker at investere i emballagedesign og udvikling af emballage til dine produkter, melder der sig ofte en række spørgsmål:

  • Hvordan forløber et emballageudviklingsprojekt?
  • Hvordan opnår jeg besparelser på emballagen samtidig med, at jeg effektiviserer mit indkøb?
  • Hvordan sikrer jeg mig, den nye emballage eller de nye emballagedele fungerer i min produktion?

Vi vil gerne gøre processen med indkøb, valg af emballage og indfasning så bekvem og effektiv som muligt for dig. Vi arbejder derfor med et kundespecifikt roadmap, så du altid kan følge med i processen – skridt for skridt. Se vores video for at få et indblik i vores proces.

Vi tilbyder grafisk design og 3D modellering i forbindelse med udvikling af specialdesignet emballage og opgradering af standard emballageløsninger.

For hvert nyt projekt gælder, at vi gerne vil lære dig og dit produkt at kende. Kendskab skaber nemlig de bedste forudsætninger for at kunne levere den ønskede emballageinnovation eller det opdaterede grafiske udtryk, der skaber fornyet interesse for et eksisterende produktsortiment. Hvis du er interesseret i en specialdesignet emballageløsning, så kontakt os her.

Vores proces

Som kunde hos Packwise er du en del af rejsen i udviklingen af emballagedesign til dit eget produkt. Det er dig som bestemmer, og vi gør vores bedste for at rådgive og assistere dig i processen. Du kan blandt andet læse mere om vores designproces i vores blogindlæg. Du kan også læse om vores gode råd til designprocessen.

Dog, ved vi hvor uoverskueligt det hele kan virke. Det er netop derfor, at vi har gjort det nemt for dig, at se hvordan vi arbejder med designprocessen – lige fra den første ide til det færdige produkt. Det er ikke nødvendigvis alle punkter som vil blive gennemgået til at opnå det ønskede resultat, men overordnet set arbejder vi indenfor seks procesfaser med tilhørende underpunkter. Disse er kort beskrevet herunder.

01 Brand Analyse

Inden vi går i gang med at udvikle et nyt design til dit produkt, undersøger vi dit brands DNA. Vi afdækker, hvem dit produkt skal henvende sig til, hvilke USP’er (Unique Selling Points), ESP’er (Emotional Selling Points) og anprisninger, der er vigtige at kommunikere via emballagedesignet.

02 Desk & Field Research

I denne fase af designprocessen er det væsentligt at lave en markedsanalyse for at få viden om kunderne. Vi starter med desk research, hvor vi undersøger markedet fra vores computer. Efterfølgende foretager vi en field reseach, hvor vi selv undersøger markedet ved eksempelvis at opsøge mulige kunder. Research er en essentiel del af processen, da den afslører, hvad forbrugerne i virkeligheden efterspørger.

03 Konceptudvikling
Inden udviklingen af dit nye emballagedesign påbegyndes, afdækkes dit brands DNA, og alle parametre medtages i de overvejelser, der går forud for de første skitser. Skal du bruge emballage til en ny linje af produkter, et eksisterende produktsortiment eller mangler du en emballageløsning til et helt nyt produkt? Nogle gange kan det være afgørende, at det nye design imødekommer nogle produktionsmæssige krav. Det er vigtigt at sammensætte de rette emballagematerialer. Når vi har skabt et godt overblik over, hvilke visuelle og funktionelle krav dit nye design skal imødekomme, udarbejder vi nogle moodboards. Vi definerer naturligvis retningen for designarbejdet i samarbejde med dig.
04 Prototyping & 3D-modellering

Efter at have fastlagt retningen for det nye emballagedesign, arbejder vi videre med emballagens formsprog. Vi udvælger de rette materialer og tager højde for dine ønsker og krav til farver, den grafiske linje og typografi. Efterfølgende rentegner vi dit nye design og præsenterer dig for resultatet. Når emballagedesignet er godkendt og eventuelt afprøvet på en fokusgruppe, udfærdiges en digital 3D-model.
På baggrund af den digitale 3D-model udvikler vi en 1:1 prototype, som vi bruger til at give dig en virkelighedstro oplevelse af det endelige design. Du får mulighed for at teste og justere taktiliteten, farven, formen og funktionaliteten før det næste step i processen igangsættes.

05 Testing

Vi anvender prototyper for at afprøve, hvorvidt emballagesignet fungerer optimalt. Prototypen præsentereres for en fokusgruppe, der tester og vurderer den, hvorefter vi reviderer designet. Når vi tester vha. fokusgrupper har vi mulighed for at undersøge, om produktdesignet bærer den ønskede brand-identitet eller lever op til andre vigtige designmæssige funktioner. Vi tester eksempelvis, hvordan gruppen afkoder produktemballagen, om de genkender brandets DNA i designet osv.

06 Produktion & Kontrol

Produktionsværktøj til produktion af emballagen fremstilles, og inden produktionen af større oplag af den nye emballage igangsættes, fremstilles emballageprøver til endelig godkendelse. En sidste gennemgang af form, funktionalitet, farve, tryk og taktilitet foretages, og emballagen afprøves. Efter endelig godkendelse af den nye emballage igangsættes produktionen. For at sikre en ensartet høj emballagekvalitet foretages såvel egne som eksterne kvalitetskontroller (AQL). Disse kvalitetskontroller foretages både under og efter produktionen.

Design din egen emballage med vores hjælp. Lyder det interessant? Fortæl os kort om dit projekt, og så kontakter vi dig hurtigst muligt

Specialdesignede emballageløsninger

Vi kan levere standardiserede løsninger indenfor mange af vores produktkategorier. Dog, har du altid mulighed for at tilpasse disse efter dine behov og gøre dem helt unikke ved brug af forskellige designelementer. Du kan vælge mellem forskellige størrelser og former for både container og dispenser samt vælge en farve(r) efter dit ønske. Læs mere om farvernes betydning for dit design her.

Vi har også mulighed for, at udvikle en specialdesignet emballageløsning baseret på dine unikke behov og krav for funktionalitet, design og materiale indenfor det aftalte budget og levering. Vores specialdesignede er populære blandt vores kunder, da det giver dem en god mulighed for, at differentiere sig fra andre typer af emballage på markedet indenfor samme produktkategori. Du kan læse om, hvordan du bruge emballagen til at skabe salg

Derudover kan de specialdesignede løsninger tilpasses dit produktindhold, så du får den dosering, størrelse, form, der er mest optimal i forhold til dit produkts viskositet, holdbarhedskrav mv.Læs om vores arbejde med labeldesign her eller hvad der udgør godt emballagedesign her. Hvis vi har vækket din interesse så læse gerne vores indlæg.Hvis du er interesseret i en specialdesignet emballageløsning, så kontakt os:
Label design skema

Designmanual til plastemballage til privat forbrug

Komponenter

Høj grad af genanvendelse

Middel grad af genanvendelse

Lav grad af genanvendelse

Hovedkomponent

(Beholder, bøtte, bakke, flaske, folie)

Høj grad af genanvendelse

Hovedkomponent er i monomateriale: PET, PE eller PP.

Skal kunne tåle vask på et passende niveau.

Middel grad af genanvendelse

Hovedkomponent er i monomateriale: PET, PE eller PP.

Eller et minimum indhold af foreneligt materiale.

Hovedkomponent er indfarvet

Lav grad af genanvendelse

Hovedkomponent består af laminerede materialer, som ikke er forenelige.

Delkomponent

(Lukninger, låg, indlæg, forseglinger)

Høj grad af genanvendelse

Delkomponent er i samme materiale som beholderen eller adskilles helt fra beholderen ved brug.

Middel grad af genanvendelse

Delkomponenter adskilles ikke ved brug, men er i materialer, som er forenelige med hovedkomponent.

Delkomponenter er indfarvet

Lav grad af genanvendelse

Delkomponenter indeholder uforenelige plasttyper, metal, papir etc.

Delkomponenter adskilles ikke ved brug.

Dekoration

(Omslag, tryk, lim og etiketter)

Høj grad af genanvendelse

Omslag og etiketter fjernes helt ved brug eller grov neddeling.

Der er ingen farvetryk på beholderen, men kun på omslag eller etiketter.

Middel grad af genanvendelse

Omslag og etiketter adskilles ikke fra beholderen, men er i samme materiale som beholderen eller i forenelige materialer.

Der kan være tryk på omslag, etiketter eller beholder.

Lav grad af genanvendelse

Etiketter og omslag er uforenelige med hovedkomponenten og kan ikke fjernes.
Der er omfattende farvetryk på emballagen.

Tømning

(Af forbruger)

Høj grad af genanvendelse

Emballagen kan nemt tømmes helt for rester efter almindelig brug. Kræver højst en let skylning med vand

(f.eks. kødbakke).

Middel grad af genanvendelse

Emballagen tømmes kun delvist for rester efter almindelig brug.

Dog kan delkomponenter nemt adskilles, så forbruger kan skylle emballagen.

(f.eks. ketchup-flaske).

Lav grad af genanvendelse

Emballagen kan ikke tømmes for rester efter almindelig brug.

(f.eks. tandpastatube)

Eksempler

Høj grad af genanvendelse

rPET kan f.eks. bruges til nye flasker, fødevarebakker og -bøtter.

rPE og rPP bliver f.eks. til rør, plader, spande, beholdere til ikke-fødevarer.

Middel grad af genanvendelse

rPET kan f.eks. bruges til fibre til tekstiler.

Derudover bruges det i fleecetrøjer, tæpper mv.

rPE og rPP bliver f.eks. til rør, plader, spande, beholdere til ikke-fødevarer.

Lav grad af genanvendelse

Blandingsplasten kan f.eks. bruges til betonfyld, RDF og plast-til-diesel.

Find mere
inspiration om
emballage og materialer
og bliv vejledt
i vores e-bøger