Siden udbruddet af covid-19 har der været ekstra fokus på hygiejne – og derfor er efterspørgslen på desinfektionsmiddel og dermed også desinfektionsemballage stor. Desinfektionsmiddel bliver både solgt til forbrugerne, butikkerne og andre arbejdspladser. I butikker og virksomheder står der ofte dispensere ved indgangen. Dispenserne er de fleste gange standard emballageløsninger, der ligner hinanden med et simpelt, klinisk og anonymt udtryk. Hos Packwise vil vi gerne give vores potentielle og eksisterende kunder et tip: få din desinfektionsemballage til at skille sig ud! Læs med i dette indlæg og få nogle råd til, hvordan du kan gøre netop det.
Det ser ud til at vores nye hygiejnevaner er kommet for at blive. Netop derfor kan det være relevant for virksomheder indenfor pharma, rengøring og hudpleje at overveje at sælge desinfektionsmiddel. Der er efterhånden en del desinfektionsmidler i forskellige former, farver og størrelser på markedet. Det handler derfor om at skille sig ud med sin emballage, da de fleste desinfektionsmidler har de samme egenskaber. Hvis du ønsker at udvikle en desinfektionsemballage, bør du overveje, hvordan du vil differentiere dig. Vi har lavet en liste over nogle ting, som du kan overveje. De handler om pris og bæredygtighed – men der er selvfølgelig langt flere beslutninger at træffe i forbindelse med dit emballagedesign. Det skal vi nok hjælpe dig med, når du når dertil.
Skal din emballage være så billig som muligt (men naturligvis stadig virke optimalt og efter hensigten)? Det vil give dig mulighed for at sælge dit produkt billigere og dermed differentiere dig på pris.
Eller skal du investere i en emballage, der dyrere og af højere kvalitet? På den måde vil du kunne skille dig ud ved at have en brugervenlig emballage af høj kvalitet og gode materialer.
Skal din desinfektionsemballage være bæredygtig? Er det relevant for dig at skabe et mere bæredygtigt produkt, da dine andre produkter i forvejen er miljøvenlige? Hvis det er tilfældet, kan du vælge nogle bæredygtige materialer eller et genopfyldningssystem. Du kan også sørge for at dit emballage kan tømmes helt for produktindhold, således intet produkt går til spilde.
Din desinfektionsemballage bør passe ind i resten af din produktserie. Det er derfor vigtigt at du overvejer dit brands identitet, når du påbegynder designprocessen. Ejer du et dansk hudpleje brand, der sælger eksklusive og lækre produkter af høj kvalitet, bør dette også afspejles i din desinfektionsmiddel emballage.
Mange mennesker har efterhånden desinfektionsmiddel med på farten, hvilket betyder at det er et af de produkter, mange altid har med sig. Flere forbrugere går ekstra op i de produkter, de har med sig på farten, da det er dem, de har med ud i offentligheden.
De kan derfor blive identitetsmarkører, som andre mennesker ser, ligeså vel som boligindretning eller en bil kan være. Derfor er der med garanti også en del forbrugere, der går op i at emballagedesignet på deres desinfektionsmiddel skal være æstetisk. Det har nemlig en signalværdi. Hvis du ønsker at tale til denne målgruppe, bør du udvikle et minimalistisk, enkelt og lækkert design til en emballage af høj kvalitet. Eksemplet på en sådan visuel og æstetisk emballage er desinfektionsmiddel fra Tromborg.
Flere brands har allerede udviklet deres eget desinfektionsmiddel – men ikke mange butikker eller arbejdspladser har deres egen specialdesignede desinfektionsemballage. Hvordan kan det egentlig være? Overvej hvordan det ville skabe et andet udtryk, hvis der var logo på de spritstandere, der står rundt omkring i butikker. I stedet bliver man ofte mødt af slidte, anonyme og indimellem ødelagte beholdere. De har ikke noget at gøre med butikken eller arbejdspladsen, men er blot blevet placeret eller installeret af sikkerhedsmæssige årsager. Hvorfor ikke se det som en mulighed for at bruge dispenseren som del af butiksindretningen? Eller som en del af det visuelle udtryk på en arbejdsplads?