Labeldesign – kunsten at kommunikere dit produkt

Labeldesign og standardemballage

Emballager i samme emballagekategori varierer ofte i størrelse, udformning og farvesammensætning. Dét vi husker, er bl.a. navnet på produktet, men også dets label, som er en stor del af produktets visuelle fremtoning. Et gennemarbejdet labeldesign kan med andre ord have stor betydning for, at dit produkt printer sig fast i forbrugerens hukommelse.

Et stærkt brand med en velkendt og specialdesignet emballage vil formentlig kunne genkendes selv uden label. I de fleste  tilfælde og specielt når brand owner anvender standardemballage, vil det dog – uden label – være vanskeligt at skelne produkterne fra hinanden. Derfor er det oftest nødvendigt med et labeldesign, der tydeligt kommunikerer og understøtter dit brand.

Du kan rent faktisk nå langt med et godt labeldesign på en standardemballage. Det handler forenklet at have indgående kendskab til din målgruppe og kommunikere netop dét, de efterspørger. Et godt eksempel er dette labeldesign fra Änglamark, som vi kommer nærmere ind på.

Det gode labeldesign

Labeldesign på emballage

Der findes ikke noget entydigt rigtigt og forkert, når man taler om design af etiket og labels. Der findes dog nogle elementer, som kan være gavnlige at tage højde for. Disse designparametre kan være med til at sikre, at dit produkt dels skiller sig ud, dels appellerer til den rigtige målgruppe.

COOP Änglamark baby lotion er et eksempel på det gode labeldesign, der tager højde for både visuelle elementer og font. Den håndskitsede og enkle røde snegl på etiketten illustrerer tydeligt, at produktet er tiltænkt de mindre børn. Ligeledes er den runde og ‘bløde’ font, der anvendes til “baby lotion” yderligere imødekommende qua lille skrift, der givet et blødt visuelt udtryk i modsætning til en løsning med versaler “BABY LOTION”.

Farvepaletten på det transparente “wrap around” label består primært af de velkendte grønne nuancer, som signalerer det naturlige og sunde. Et udpræget Änglamark trade-mark, der understøtter de centralt placerede “ingen parfume” og “ingen farve” claims, der igen fortæller forbrugeren, at vi har med det sundere alternativ at gøre. Änglamark har i alt sin enkelthed opbygget etiketten med få grafiske elementer, der er lette for forbrugeren at afkode. Deriblandt det kendte Änglamark bomærke i den solide firkant understøttet af kvalitetsstemplerne fra henholdsvis Astma Allergi Danmark og Ecolabel. Less is more!

Er du interesseret i at høre mere om, hvad vi kan tilbyde inde for labeldesign, så kontakt os gerne her. For mere inspiration er du velkommen til at følge os på Instagram