Overemballering er et centralt problem – især når vi tænker på miljø og bæredygtighed. Som emballagevirksomhed kender vi til vigtigheden af god og pålidelig emballage. Mange produkter har simpelthen brug for beskyttelse i form ag emballagen for at blive leveret til forbrugeren i god behold. Men hvad sker der når produkter, der ikke behøver emballage, bliver emballeret?
Især i fødevareindustrien dækkes mange produkter stadig i plast, uanset om det er nødvendigt eller ej. En tur gennem ethvert supermarked får dig til at indse hvor meget plast, der findes på hylderne.
Det kan virke paradoksalt at emballere økologiske produkter – især fra et bæredygtigt perspektiv. Men hvordan kan man egentlig tænke bæredygtighed i forhold til emballering af fødevarer? Vi ser to sider af samme sag. For det første er emballeringen ofte af plast, hvilket vi ved er til stor skade for miljøet. På den anden side er emballagen med til at forlænge holdbarheden af især frugt og grønt. Emballagen er nemlig med til at holde på det vand, som varerne afgiver. Frugt og grønt fortsætter med at respirere efter det er blevet høstet. For at sænke respirationsprocessen, må man sørge for at der er et lavt iltniveau i emballagen. For at forlænge holdbarheden er emballering nødvendig. Uden emballeringen ville madspildet vokse, da så mange frugter og grøntsager ville blive kasseret. Derudover kræver loven at der skelnes mellem konventionelle og økologiske varer. Den nemmeste måde at gøre dette på er vha. emballage.
LØS market er en 100% økologisk og emballagefri butik, der tilbyder forbrugeren et grønt indkøb. Alle deres varer sælges i løs vægt, hvilket betyder at LØS market ikke generer unødigt affald. Som alternativ til den engangsemballage, som meget frugt og grønt er pakket i, tilbyder LØS market emballage, der kan bruges igen og igen. De har økologiske bomuldsposer, glaskrukker og patentflasker. Til krukkerne og flaskerne har de et pantsystem. LØS market er en af de virksomheder, der har taget kampen op mod overemballering.
Men hvad så med madspild? LØS market peger på at forbrugeren kun handler det nødvendige ind, når der er mulighed for selv at vælge det præcise antal af frugter og grøntsager, som man ønsker. Derudover nedsættes prisen på de ‘trætte’ frugter, så det bliver mere attraktivt for forbrugeren at købe dem. 20% af al indkøbt mad smides ud – og det forsøger LØS market at bekæmpe.
Læs mere på vores side over bæredygtig emballage.
Hvis du er interesseret i at høre mere om hvad vi kan gøre for dig, så kontakt os her i dag. For mere inspiration, er du velkommen til at besøge vores Instagram profil.